Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

12 november 2008

Mitt första Trädgårdstips: Le Jardin de Berchigranges, Frankrike




LE JARDIN DE BERCHIGRANGES ligger öster om staden Epinal i Vosges regionen, i östra Frankrike. Den ägs och sköts om av ett trevligt kreativt franskt par Thierry and Monique, som ni ser på fotot.

När jag och min man/sambo planerade vår semester i somras, föreslog jag att vi skulle åka till Italien via Alsace i östra Frankrike. Jag hade läst om trädgården i tidningen Gardens Illustrated, som jag prenumererar på (den ges ut i England). Det blev en väldig omväg, men det var inget jag visste om då. "Och vi hade ju vår nya gps, som säkert skulle hitta dit lätt och snabbt", tänkte jag.

Vi körde vår silverpil söderut genom Europa och tog in på hotell i staden Fulda i Tyskland första natten. Det är en gammal fin barockstad som jag aldrig hört talas om tidigare, men som visade sig vara väldigt mysig med gågator och vackra gamla hus. Och, med stiliga formella trädgårdsparker. Nästa natt hade jag bokat rum på en Bed and Breakfast i Alsace där de hade rum med olika trädgårdstema. Vi bodde i vildängsrummet om jag inte kommer ihåg fel. Det var såå fint och romantiskt, framförallt frukostrummet med sitt blommiga porslin. En riktig B&B-pärla. (stolarna är fotade i deras trädgård)

Dagen efter åkte vi på knaggliga vägar genom små byar och bergen i Vosges-regionen tills vi fann skylten: Jardin de Berchigranges. En privat trädgård som skapats av ägarna, ett trevligt par i 40+ åldern (se foto längst upp). Vi var nästa ensamma besökare till denna stora anläggning men de tar också emot grupper, om man förbokar. Huset är knallbått och romantiskt överväxt med blommor. Första avdelningen består av mjuka slingrande gräsgångar som rundar "öar" med fina perenner, men här fanns också pittoreska broar över vattendrag och stora buskage av färgstarka perenner.
20 år tog det att bygga upp trädgården, som är på 2,5 hektar. Ägarna var tvungna att förflytta enorma jordmängder, jämna ut den kuperade marken och tämja vattnet. Nu växer här 4000 olika sorter växter. När jag promenerar runt tänker jag inte på främst på alla blommorna, utan snarare på att stämningen är poetisk och att formen på trädgårdens alla rum är väldigt innovativ.



I andra änden av den "bananformade" trädgården, finns en intressant och ovanlig avdelning (ja, det är en jättestor privatträdgård!!). En fästning, kan man säga, men uppbyggd med parallella murar - i avenbok. Häckarna bildar en labyrint och klippta upptill med kraneleringar som en gammal slottsborg (se foto). I mitten av denna labyrint som sluttar mot dalen - efter många förvirrade svängar, och återvändsgränder (med speglar!) nådde jag mitten. Och där låg en ljuvlig kloster -trädgårdsliknande innergård uppdelad i rutor med kryddor. Mycket charmigt och originellt. Påskliljor är parets specialitet bla, men de blommar ju på våren. De försöker reintroducera en del vilda sorter som de upptäckt här i Vosges-dalen.




2007 blev trädgården Berchigranges, 2:a i tävlingen om Frankrikes vackraste park.

Det finns mycket mer att beskriva men nu har jag förhoppningsvis ändå gett inspiration till en resa till denna del av Europa.
Om du vill hänga med i trädgårdsvärlden, så anmäl dig som prenumerant, så ska jag ge dig tips på fina trädgårdar i Sverige och utomlands. A presto.


För mer info om trädgården
, adress, tel etc. sms:a orden trädgård 510 till 72500.

Om du vill veta adressen till det underbara Bed & Breakfast stället i Alsace, så kommer uppgifterna till dig via sms: Skriv trädgård 501b och skicka till telefonnummer: 72500, så skickas uppgiften till din mobil direkt. Testa!

FOTOGRAFIERNA är upphovsskyddade och får inte PUBLICERAS eller laddas ned och användas professionellt samt sprida.

karta över trädgården

Inga kommentarer: