Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

21 november 2008

Amaryllis-tider


Vad händer i min egen trädgård?

(foto: Min experimentruta inför nästa år och lökarna i jorden)
Har gått igenom alla mina inköpta lökar, som legat i påsar i en månad. Men i Allhelgonhelgen samlade jag kraft och petade ner ett 100-tal i jorden, så nu kan jag knappt vänta på att det blir vår, för att se hur de rosa fräscha liljetulpanerna ser ut i min nya ruta, påskliljor och lila alliumklot....om jag bara lyckas skydda dem från rådjur.
Har faktiskt ett knep, beprövat. Jag tar oasis (sån där stickmassa man sätter i vaser för att hålla snittblommor på plats) och skär dem i kuber om 3x3 cm, sen doppar jag dem i vatten, därefter rullar jag runt kuberna i en blandning av blodmjöl och urin. Sätter kuberna längst upp på kinesiska ätpinnar eller liknande och sticker ner dem i jorden i närheten av lökarna. 1 st per 1,5 kvm ca.


Inomhus har jag börjat pyssla om mina amaryllisar och kompletterat med 2 st på Hötorget, 50:-/st med två stänglar vardera (är inte det billigt?). Gillar bäst de mörkt röda, de klassiska - men idag finns det ju helt fantastiskt urval av amaryllisar, i regnbågens alla färger; rosa, snövita, röda med vitt öga etc. Sorten jag har köpt heter Amaryllis Hippeastrum (varmt röd). Tänkte följa amaryllisens utveckling varje dag, för att se hur den växer. Det första fotot (längst till vänster) är från vecka 1 som är självaste inköpsdagen måndagen den 10 november. Det andra är från ve 2, måndag den 17 nov. På en vecka har den växt över 2 dm (i 23 graders inomhusvärme och vattning, 1 gång). Den står ljust i södervänt fönster.
Nu är det den 24e november, 2 veckor efter inköpsdagen, och de båda amaryllisarna har växt väldigt snabbt. Men jag har inte vattnat, så det måste vara ljuset..(bild till höger)



1 dec. Så här långt har amaryllisen utvecklat sig under tre hela veckor. Det går för snabbt..men den andra stängeln på båda lökarna har inte slagit ut ännu. Så det finns mycket att se fram emot. Min slutsats är att svalt och ljust gynnar snabb tillväxt. Vattna endast med "ett snapsglas" högst i veckan när blomman börjat visa sig. (snapsglas är ett uttryck hämtat från Ulriksdals trädgård")

avslutar med en färgexplosion:

Inga kommentarer: