Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

12 augusti 2010

Höstperenner med mycket färg!

Bild: Solbrud, latin: Helenium 'Red Jewel' (Copyright på alla foton)Det var länge sen jag var på Zetas handelsträdgård i Segeltorp/Huddinge söder om Stockholm (ligger vid Kungens kurva nära Ikea och E4, för den som är utsocknes och vill hitta). Jag och min väninna A-C åkte dit igår för att inventera vilka perenner som har fin höstfärg. Det gäller för mig att bestämma mig vilka färgskala som jag vill bygga på i min "långa rabatt" som jag har på baksidan av huset - den behöver verkligen en renovering. Här är några av de perenner (fleråriga växter) som blommar fint i augusti. Bilderna är från Zetas. Det är tydligen bästa perioden att plantera just nu!

Röllika (den röda), latin: Achillea millifolium 'Walter Funcke'.
Rudbeckia (kallas också Solhatt den gula) latin: Echinacea purp. (förmodligen en 'Sunrise')


Vädd, latin: Scabiosa förmodligen en 'japonica'. Kallas något i stil med "nåldyna " på engelska och det kan man ju förstå om man tittar närmare på den.

Olika blad av alunrot latin: Heuchera (växer i mjuk halvklotform) Fina spiror med "vita små pärlor" juli-aug. Bra växt för att lyfta fram andra bl a. Förädlarnas och esteternas favorit (skulle jag säga)


Flerårig solros Alcea rosea 'Spotlight Mix'

Aster (latin: Aster: namnet kommer från grekiskan för "stjärna" efter sitt växtsätt. Ett växtsläkte med omkring 250 arter!) Jga tror att sorten på den på bilden är en så kallad alpaster Aster alpinus. Den har i allafall samma färgkombination. Kan också vara höstaster latin: novi-belgi med samma färgställning, ljust blåviololett och gult. Aster blommar i sept-okt. Finns i en mängd färger.

Kransveronika, latin: Veronicastrumvirginicum 'Lavendelturm' (härlig färg, som lavendel, höstblommande (iallafall augusti) och högt svävande med roliga spiror.

Rudbeckia/Solhatt, latin: Echinacea. Tyvärr hade inte Zetas sorten 'Magnus' inne när jag var där, om jag inte missade den helt. Den är rosa och orange.

Salvia Caradonna (med röda stjälkar)

Rudbeckia/Solhatt latin: Echinacea purp. (förmodligen en 'Sunrise')


Japanskt blodgräs, ettårigt. Snyggt nu med de blodröda topparna!

Fjäderborstgräs, Pennisetum 'Rubrum', också ettårig och vacker med långa ludna tofsar i lila-bronsfärgat.

och slutligen, den trognaste av dem alla en kärleksört:

Rödbladig kärleksört Latin: Hylotelephinium 'Purple emperor' (blommar aug-sept) Anspråkslös. Tänk vad snyggt tillsammans med något ljust himmelsblått....!! kanske en rysk salvia Perovskia (nedan bild). 



"Rysk salvia" Perovskia 'Blue Spire'
(samtliga bilder copyright)


Och tack för att ni satsar på så kunnig personal och bra service på Zetas. Man får alltid bra svar och hjälp när man frågar, som igår...

Mer om växter och vad som händer på Zetas (föredrag i höst etc) finns på hemsidan!

Intresserad av att åka på utflykt eller resa till de vackraste trädgårdarna? Gå in på min hemsida Trädgårdsturisten.se, och anmäl intresse för en resa, TRÄDGÅRDSRESOR med guldkant. Klicka här!

En plats kvar till resan till Cotswolds arts- and crafts-trädgårdar 5-9 sept 2013. Nedsatt pris pga återbud (pga sjukdom) - läs mer här!




Blog Widget by LinkWithin

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ann,
Vilka fina bilder och trevligt reportage! Jag älskar Zetas, var där i juni och köpte sommarblommor till balkongen, utmärkt kvalitet! Jag och Eva skall åka dit i morgon, kan verkligen rekommendera deras fik, mycket god mat och bakverk! Kram från Börje