Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

23 mars 2012

Floristen Tage Andersens kringresande kamelior..på Drottningholm


Här är några inspirerande bilder från konstnären och floristens kameliautställning på årlig turné i Sverige. Tage Andersen själv visade runt och svarade mycket vänligt på alla mina frågor om kamelior. Utställningen Kamelia Royale i Dejeunersalongen på Drottningholms slottsteater på Lovön utanför Stockholm pågår till och med 15 april 2012 OBS!! (förlängd till 29 april!!!).


Entrén med små stilleben. Bordet känner jag igen från Norrvikens trädgårdar där Tage Andersen arrenderade hus och den fantastiska trädgården under 3 år. Där stod det i restaurangen och är urläckert. Kanske kommer det från företaget som handlar med italienskt kakel, La Riggiola, de brukar samarbeta!


Löftesrika fyllda knoppar.


Krukorna ska gärna vara i terrakotta och lite mossiga och skamfilade...det kan man fixa själv genom att smörja in krukorna med ex. youghurt, då bildas efter ett tag en bakterieflora som kan se intressant ut...



...snyggt med avhuggna pinnar / grenar mellan krukorna på bordet. Tage låter smida alla bord och möbler hos en smed i Danmark. Det är ett av hans signum.


Får mig att tänka på Greta Garbo...ja ni fattar...


Tages första kamelia.



När man tänker på det så är nog kamelior ganska lättskötta. De ska bara ha ett tillhåll på vintern, som är ljust och svalt. Lite bekärning och några promille gödning i vattnet. Ofta överlever de inte i vanlig svensk inomhusmiljö (vi har för varmt!) men bygger man till en lite glaslåda (växthus eller låda mot huset) där temperaturen aldrig går under 0-strecket utan ligger runt +5-10, så kan man nog ha kamelior.

Tänk vad underbart det skulle vara. De blommar tidigt på året när man längtar som mest.., och sedan kan man lyfta ut krukan och ha den i trädgården eller terrassen/balkongen sommartid. Tillsammans med ett silverpäron och en pil (för att ge en silvrig känsla som runt Medelhavet istället för olivträd) och ett par fikon och pelargoner i terrakottakrukor. Så har min sitt paradis.


Här är Tage Andersen själv, trädgårdskonstnären vid en av sina favoritkamelior.


Nästan för perfekt. Klicka på bilden så ser du hur vacker den är.


En av Tages favoriter eftersom den alltid överraskar säger han. Man vet aldrig vilket mönster och hur det  rosa och vita kommer att fördela sig på kronbladen, ingen blomma är lik den andra...


En annan av hans favoriter..



Härlig miljö..som före detta konditor (Tage alltså) ser till och med brättena där kameliorna står till höger ut som pajformar.


Mycket att fota. Här en vän, Lisa från Greenworks (vertikala väggar mm) 


Mycket underbart att titta på...vackert att krukorna står så högt i höjd med kristallkronorna i Dejeuner-salongen.



Schack-mönstret återkommer i många av Tages kreationer...här har han trätt över en kruka med det lite vaxade tyget.



Blog Widget by LinkWithinja, där är han på en tavla som under renässansens tid. Blomsterkonstnären Tage Andersen äger ju också sedan en tid tillbaka Gunillaberg säteri i Bottnaryd utanför Jönköping som är öppen för besökare med ett fik också där han till och med står bakom kakorna. Dit kan man åka och titta på hans blomsteruppsättningar och ibland lite märkliga men innovativa blomsterkreationer. Det är en vacker miljö och pittoreskt landskap med mycket djur, bl a vietnamesiska hängbuksvin som han  gillar extra mycket.

En helg i augusti 2012 så arrangerar jag en bussresa till herrgården  -2 dagar - kombinerat med Västergötlands trädgårdar inklusive Kinnekulle och Hällekis trädgård.

Läs mer om min trädgårdsresor och utflykter i Sverige, England, Italien mm på hemsidan här. 
/Ann

2 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Vilka fantastiska kamelior! Om jag får en vinterträdgård eller ett bra växthus någon gång skulle jag vilja ha kamelior:) Tack för en fantastisk bildkavalkad:) Ha det gott/Monne

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vad kul att du lämnade en kommentar på min blogg, jag hade nbämligen inte hittat hit tidgigare! Så kul att det är du som skrivit fina trädgårdsböcker som ligger bakom! Jag har lagt upp mig som följare. Skylten till Gunillaberg har jag passerat många gånger, hoppas få tillfälle att svänga in någon gång!