01 juli 2010

Tack Nils-Erik för recension av Engelska trädgårdar!

Blog Widget by LinkWithin
Från Bergianska trädgårdens vänner:
Engelska trädgårdar (köp boken genom att klicka på länken)
Ann Larås (Natur & Kultur)
Vi är nog alla ganska bekanta med engelska trädgårdar – oavsett om vi åkt dit eller ej – genom TV-program, böcker och tidningsartiklar. Inte minst genom programserien som visar upp NGS, National Gardens Scheme, där vi kan följa hur trädgårdar godkänns efter det att ägaren gjort allt för att den ska passera nålsögat!
I Ann Larås’ bok presenteras 25 trädgårdar i södra och östra England med början i Sissinghurst Castle. Vi får också en fin historisk beskrivning av slottet ifråga som ger möjlighet för läsaren att tänka sig trädgårdens öde genom Englands historia från 1500-talet. De övriga 24 trädgårdarna som Ann Larås valt utgör ett bra val och det kan inte ha varit lätt – England är fyllt av 10 000-tals pärlor.
När jag nu läst boken har jag en känsla av att ha besökt dem alla, träffat ägarna och tänkt mig igenom deras historia. De trädgårdar som designats av någon speciell arkitekt eller konstnär får en annan typ av redovisning, då designerns influenser framhållits. Även Londons parker beskrivs, bland annat Kew Garden och Kensington Gardens. Boken kompletteras av bra foton, bra papper och genom att läsa den har jag kommit ett bra steg närmare en trädgårdsresa till södra England. Naturligtvis finns också en trevlig karta som visar trädgårdarnas belägenhet. Info om färdvägar och öppethållandetider ges också.
En trevlig resehandledning som jag haft glädje av att läsa.
/Nils-Erik Svensson

Kortfattade omdömen ur andra tidningar:
DN skrev 30/6 2010 att Engelska trädgårdar är "en bok man måste ha". --------- Dagens Industi Weekend skrev 16/2010 "...En inspirationskälla för både odlare och hugade Englandsresenärer". ------------- Frida på OwLit litteraturblogg skrev i apriL 2010.... "Har du en tripp till England inplanerad i din kalender, behöver du inspiration eller bara vill lära dig mer om trädgårdarnas olika genrer genom tiderna är det här boken för dig."----------Kollega.se skriver att boken "....väcker definitivt begäret att åka på en trädgårdsturné i England."_______Gods & Gårdar skrev i nr 6/2010 att boken Engelska trädgårdar av Ann Larås "är ett utmärkt sällskap vid Englandsresan". Från 180:-,