Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

08 mars 2009

Blomsterarrangemang - inspirerad från trädgårdsmässan

Jag lovade igår i mitt inlägg från Kista Trädgårdsmässa, att visa vad jag hittat på med de blommor och kvistar som jag köpte efteråt, och det här är resultatet. Inget revolutionerande precis men jag tyckte faktiskt att det var mycket roligare att göra arrangemangen, än jag brukar tycka.

Kallar denna bukett "Vårhopp".
Grunden var en finsk Ittala-vas i blått med svängda former. Annars har jag alltid vita tulpaner i vasen, men den här gången ville jag göra nåt nytt. Floristen på Kistamässan, sa att man först skulle tänka på underlaget, materielet, och sen på själva blommorna. Hon föreslog faktiskt riddarsporrar. Jag tänkte så här, i brist på riddarsporrar: Förstärka formen på vasen genom att sätta i upprätta blommor, och som inte hänger över kanten. Det blev ett knippe kvistar (oj, vet inte vad det är) köpt på Plantagen för 49:-, som jag klippte ner ordentligt. Och två fång snitt-påskliljor för 14:- styck. Oasis i botten (tror att det heter stickmassa) sen tryckte jag ner kvistarna så att de skulle stå rakt upp, och påskliljorna så mycket uppåt som var möjligt. Nu har de redan slagit ut och då hänger de lite. Men lite nytt kändes det iallafall.







"Naturliga blå och röda pärlor"
.
Det andra experimentet jag gjorde var att använda en genomskinlig grund vid vas och stapla pärlhyacinter, så att man även såg lökarna genom glaset, vilket jag tyckte kunde bli fint. Jag köpte pärlhyacinterna (blå) på mässan, 2 stycken krukor för 50:-. Sedan spridde jag ut jorden i botten och frigjorde lökarna. Ställde de med jämna mellanrum rakt upp och ner, och säkrade dem med stenar. Hittade inga stenar, men däremot några skimrande slaggstenar från Falun som jag la i för att inte hyacinterna skulle ramla. Sen spridde jag ut torkade röda bär från en kvist, som jag köpte i julas och som jag slängt ut på verandan tidigt i vintras.




Närbild med skimrande sten i botten, skymt av röda bär. Nu ser jag fram emot att de blå pärlhyacinterna slår ut. Vit sten hade varit riktigt snyggt!







Känner mig faktiskt lite pånyttfödd av denna nya tankeidé, dvs att börja med underlaget, något kul fat, skål, tennbricka, genomskinlig glassak eller korg att använda nästa gång. Förstärka formen, och se vilka färger som passar bäst till materielet. Och det behöver inte bli dyrt alls. Man kan komplettera med kvistar från naturen. Tack för inspirationen: Iréne Beimning, florist och ägare till butiken Blomsterinspiratören i Waxholm. Också föreläsare på Kistamässan.

Kommentar, klicka här!

Här är några bonusbilder från mässan med Riktigt fina uppsättningar. Kanske lite dyrare än de jag har gjort hemma, men ibland kan man ju unna sig lite.



Vill du se fler bilder från Kistamässan, klicka här!

Inga kommentarer: