Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

14 mars 2009

Blomsterarrangemang del 2
















"Blå och röda pärlor"





Jag gjorde två enkla blomster"arrangemang", inspirerad av floristerna på trädgårdsmässan i Kista i helgen, och den ena har nu "slagit ut".
Det är pärlhyacinterna - lökarna ställde jag bredvid varandra i en bred låg glasskål. Det blev som en lite tidig vårträdgård, inomhus. Det gjorde mig glad i flera dagar, nästan en vecka.













Så här såg det ut innan pärlhyacinterna slog ut, inte så imponerande. Hade lagt lite jord i botten (från krukan som hyacinterna stod i) och säkrat lökarna genom stenar. Sen la jag i röda bär från en torkad kvist från i julas.


Då var det experimentet klart. Känner på mig att jag kommer testa nya grejer med snittblommor och krukväxter snart, med mer eller mindre lyckat resultat. Skulle va kul att bli lite mer kreativ med inomhusblommor.

"Vårhopp"
Min andra vas, en blå finsk Ittala som har vågig kant, fyllde jag med kvistar och påskliljor som jag stack rakt ner i stickmassa (oasis). Men påskliljorna vissnade snabbt, så nu har jag bytt ut dem mot tulpaner.

Kommentar

Inga kommentarer: