Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

10 mars 2016

En vårdag på Djurgården och Rosendal


Idag sken solen så underbart, så jag planerade in en promis på Djurgården. Eftersom jag bor söder om stan, så tänkte jag kommunalt och båt. Tog därför Djurgårdsfärjan från Slussen och promenerade till Rosendals trädgårdar - genom Djurgårdsstaden, längs vattnet, upp bland gränderna och in för att kika på ett café och restaurang Oaxen. Det finns många underbara ställen att besöka på Djurgården; Waldemarsudde, Thielska galleriet, Skansen m m, men jag älskar verkligen att besöka Rosendals trädgårdar. Det är alltid under förändring.. Så det blev det. Här är några bilder - som jag tagit med mobilen från dagens härliga vårdag.

Djurgårdsfärjan Slussen - Djurgården
Djurgårdsstadens gränder
Skroten café och skeppshandel, Djurgårdsstaden - snart kan man fika utomhus, kanske sitta under tallen...här behövs inget parasoll.
Promenerade förbi Oaxen och tittade in - ser fint ut, - underbart att man fångat upp närheten till varvet och båtlivet genom båtarna i taket. 
Lite speciella växter utanför Oaxen, vet inte vad jag ska tycka -  ... Kärlen är snygga men är det inte meningen att järnstöden i olika figurer och  former ska vara stöd för växter, t ex fruktträd som ska spaljeras ..?. 
Framme på Rosendals trädgård, här luktar det härligt! Måste vara ko- eller hästskit. På sommaren brukar det vara själv-plock av sommarblommor här. 
Fönstret i plantboden på Rosendal, är en av mina favorit -fotograf- objekt. Alltid i förändring efter säsongernas växter. 


Inne i plantboden. En svan, fint stilleben. 
Kärt barn har många namn...den underbara sirliga Kungsängsliljan. På latin heter den: Fritillaria meleagris, på engelska Snakes head Frittalaria. Länk till wikipedia.  
Fikonet börjar på blad - och snart är det påsk. 
Irisar...en av de första växterna som kommer upp på försommaren. Penséer, tål frost. 

Penséer. 
Mininarciss och ranunkel 
Solen skiner och kockarna på Rosendal kanske planerar menyn framöver. Mycket på gång under jorden i planteringslådorna. 

Snödroppar!

Ser fram emot att se när det spännande täcket av torkade perenner får liv. 
Äppellunden, ser ut som om äppelträden håller på och beskäras. 
Rosor växer i änden av varje rad av vinplantor. 
Fina växthuset - från Sweden Green house i fonden....

Jag njuter av den vackra vår-dagen under ett av äppelträden. 
Gillar verkligen när man beskär häckar så här rakt 
Förmodligen är det humle som växer på störarna. 
Då är det dags att åka hem.



www.tradgardsturisten.se


Blog Widget by LinkWithin

Inga kommentarer: