Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

09 februari 2012

Nu börjar jag bli nyfiken på tulpanlökarna...

I höstas i oktober 2011, så kompletterade jag med tulpanlökar. Jag köpte de här påsarna, och dokumenterade det på foto, så att jag inte skulle glömma bort vad sorterna heter.


In i lökkorgarna med dem...

...så här...

..och det är en blandning av "White fire"

starkt gul-röda "Giuseppe Verdi" - låter fint.

liljeblommande Ballerina...

"Dolls minute" en liljeblommande underbar! tulpan (denna hoppas jag mest på)

"Rococo" en påfågelstulpan..


och en härlig färgkombination bland allt det knalliga, lime-grönt "Spring....nånting"


Nu börjar jag bli nyfiken på vad som ska komma upp. Så här ser en av mina tulpanområden ut i trädgården, där jag blandar allt jag hittar i butiker, på komposter och sätter ner här...på 1x1 kvm.

min 'tutti-frutti'-ruta i maj månad. Här har en tredjedel av lökarna hamnat. Resten är på framsidan av huset. Jag är så nyfiken. Nedräkning....








www.tradgardsturisten.se
Blog Widget by LinkWithin

4 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Roligt med en tuttifruttiblandning på liten yta. De som kommer tillbaka gör det och om det är rosa eller vitt eller gult - det spelar ingen roll utan är bara finfint. Ska bli kul att se "rutan" framöver.

Kram

Unknown sa...

Hej Anna Vattenkanna!
Vilket kul namn du har på din blogg förresten.
Ja, jag ser verkligen fram emot tulpanperioden, med all tutti-frutti-ingen- färgkoordinerings- tanke-planteringen. Men idag, mitt i alla nysnö här i Sthlm käns det som om jag var lite för tidig i min nedräkning och dröm om försommaren.

Joachim sa...

Det är bara så trist för oss. Jag älskar också tulpaner, tyvärr gör våra rådjur det också. Några tips? (annat än att tjuvskjuta rådjuren ;-)

Unknown sa...

Ja, rådjuren häromkring älskar också tulpaner. Jag gör mitt allra bästa att få behålla tulpanerna. Använder såna här små kuber av oasis (stickmassa från blomsteraffärer) som jag helt enkelt doppar i urin och blodmjöl. Sen sätter jag upp dem på pinnar på utsidan av tulpanområdet, och det skrämmer iväg dem flesta rådjuren. Men - vissa år - har jag satt upp dem för sent.
Inte så snyggt men jag gör allt!! för att få behålla tulpanerna så länge som möjligt.
Lycka till Joachim.