Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

24 mars 2011

Första dan på trädgårdsmässan

Fortfarande ingen kamera, men imorgon kväll eller lördag, söndag förmiddag laddar jag upp bilder. Kameran Nikon D80 har varit på reparation på Kameradoktorn, hämtar den imorgon.
Under tiden....titta gärna in på min nya hemsida där jag skriver om en av mina roller i livet "att arrangera trädgårdsresor och utflykter" www.tradgardsturisten.se
Och...

vad tycker jag då om trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar Stockholmsmässan 2011?
Kort summering:
Allt är luftigare, nya utbyggnaden i mässlokal A, används nu till hela trädgårdsmässan, vilket betyder att det inte är lika trångt i korridorerna. Positivt=inte så trångt. Negativt=inte så intimt och mysigt och ger inte lika gröntt intryck som tidigare trädgårdsmässor.

Idéträdgårdarna, som håller bra kvalitet, ligger i mittområdet. Vinnaren korades under torsdagen av en jury. Se en film om detta på Nordiska trädgårdars hemsida.

Precis som allt annat på mässan år 2011, är det lättare att hitta de olika områdena, "på gott och ont". Det blir ju lite tristare när ALLA tidningsmontrar är samlade, ALLA föreningar är samlade, och ALLA trädgårdsmöbler är samlade, och ALLA trädgårdsverktyg är samlade. Har inte bestämt mig ännu om det är bra eller dåligt. BRA för att hitta dit lättare. DÅLIGT, därför att det blir en mer monoton mix av montrar. En mix kan ge dynamik.

Mina favoriter visar jag imorgon eller lördag i bildform.

Jag var där i 8 timmar i sträck och hade inte tråkigt en sekund. Mycket beror på att jag alltid är mycket intresserad av föreläsningarna. Det fanns tre scener, och jag satt och hängde vid scenen "Längtan". Lyssnade på höjdarföredrag av Karin Berglund (med sina två efterlängtade böcker). En annan favorit var alla växthus med sina fina atmosfärer. Bokhandeln sålde HUR MÅNGA TITLAR SOM HELST, även trädgårdsböcker som gavs ut i början av 1990-talet, nu i nytryck. Favoritbok: Trädgården natur av Lotte Möller.

Andra favoriter var Riksförbundet Svensk trädgårds monter, Koloniträdgårdsförbundets monter **, och FOR:s egna monter (till vänster efter entrén i hörnet) där man både kan få RÅD av trädgårdskonsulenter om sin trädgård, och prata med de som håller på med FRÖUPPROPET via POM.


Som sagt - mer info imorgon eller lördag förmiddag - med bilder.
Ha det bra, här i Stockholm ser vi ÄNTLIGEN asfalt (trodde aldrig att jag skulle längta efter asfalt)
Hej svejs
Säg vad ni tycker om hemsidan, den är under arbete och kan ha en del brister. www.tradgardsturisten.se
Blog Widget by LinkWithin

2 kommentarer:

baratradgard sa...

Härligt att läsa att min favorit Karin Berglund är still going strong. Länge sen jag såg eller hörde något om eller av henne.

Unknown sa...

Baratradgard: Jag har längtat så efter nya böcker av Karin Berglund, lyssnade på hennes föreläsning på mässan och den väckte stor nyfikenhet. Hon har verkligen en förmåga att se det vackra.
/Ann