Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

09 september 2009

Fin trädgård utanför Harlow Essex


Gibberd garden.

Ovanlig trädgård i Essex, ligger inte så långt från Stansted flygplats. Klicka här för hemsidan.

Sitter just nu och skriver om trädgården och ville dela med mig av den härliga bilden av skaparen Frederick Gibberd, som var arkitekt, dog 1984.

Besökte trädgården i somras av en tillfällighet. Körde dit när jag var på hemväg till Sverige, skulle ta flyget från Stansted, och hade några timmar över. Adressen hade jag "tydligen" lagt in på GPS:en och "bilen körde mig dit". Det var stängt men jag ringde ett mobilnummer som jag hade klottrat ner och ut kommer en dam med sin mobil med mig i handen. Hon var en av de där beundransvärda frivilliga som jobbar med trädgårdar i England (inte National Trust). Hon öppnade grinden, berättade, och gav broshyrer, och bjöd på kaffe!! Sen gick jag runt i parken i över en timme. Alltid kul när något spontant blir så lyckat. Trädgården är väldigt speciell, inte alls cottage, eller arts- and crafts utan något alldeles eget, personligt.
Gibberd har sagt de vackra orden, trädgård är "Art in space". Gillar verkligen uttrycket.


Kommentar, klicka här!

Inga kommentarer: