Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

31 maj 2009

Äntligen hemma


Tulpanerna som jag planterade i höstas har för första gången visat sig i min "nya planteringsruta" på 2x2 kvm. De är liljeformade narcisstulpaner och heter Yuri Dolgorukiy och är väldigt vackra. De andra perennerna som jag väntar på (den här första säsongen) är: Rosa-lila Riddarsporren Delphinium Astolat, malva och 15 stiliga kirigislök Allium 'Purple sensation' som blommar vilken dag som helst. I kanten längs skifferplattorna växer rosa nävor som jag hoppas blir "kuddformade" så småningom. Imorgon planterar jag kronärtskocka som jag förkultiverat inomhus. Den heter Cynara scolymus 'Violet de Provence' och jag fick den i en fröpåse med Gardens illustrated som jag prenumererar på. Men har inte nån jätteförhoppning om att den ska bli nåt. Vi får se! Pricken över I:et blir hängstolen som jag ska köpa. Måste hitta nån först. Tips mottages tacksamt.

Bilder från mina resor i Italien och Chelsea flower show lägger jag in så småningom, har lite mycket att göra just nu.

Kommentera om du vill! Klicka här!

Inga kommentarer: