Engelska trädgårdar. Svenska trädgårdar. Italienska trädgårdar. Franska trädgårdar. Min egen trädgård. Design-formgivning - Landskapsarkitektur. Trädgårdsnyheter.
Samtliga foton: Copyright ©Ann Larås (alias Trädgårdsturisten). In English: Please do not copy, reproduce, or otherwise use photographs without permission. Välkommen hit/Ann!!

08 januari 2009

I väntan på ...Godot?


I väntan på att jag får kontakt med Blogger och min kommentarsfunktion kommer igång, så visar jag lite "juliga utebilder" från en härlig start på året. Några frostiga bilder från växtzon 3 i östra mellansverige. Är väldigt förtjust i buxbom och liguster som är formad i klot, framförallt när snön lägger sig som siktat florsocker...När jag hör att det är snö runt Medelhavet, får jag lust att åka ner på stört, och fota snö som ligger på fina italienska trädgårdar med vackra häckar och former. Eller kanske bara uppleva Provence i snö, och strosa runt på stranden täckt av snö (som de visade på Rapport alldeles nyss). Snö + trädgård = snyggt = sant!

Vilken dag som helst kommer ett nytt tips från en fin trädgård i Europa. I väntan på det, så blir det lite stämning från "någonstans i Sverige..."

Bild 2: Ett hörn hemma hos mig. Den uppstammade "busken" är faktist en schersmin. Bollarna är buxbom i framkant, liguster bakom, syrenhäck till vänster * Läs mer om hur man beskär schersmin längst ner i inlägget.

Bild 3: Fin dörr i hemmakvarteren hos någon granne

Bild 4: Klassiskt fönster vid juletid (kunde ha varit på 1920-talet) - Inte en pappersstjärna så långt ögat når (även om jag gillar dem, men alla har dom!!)

Bild 5: Motljus är alltid snyggt att fota i.


Bild 6: Välkomnande entré- alla årstider. Trädet är ett klotkörsbär, tror jag.

*) Ur Slottsträdgårdsmästarens blogg: Att beskära en schersmin kan vara lite besvärligt på grund av växtsättet med de långa ganska kala grenar. Den bör gallras regelbundet för att inte bli kal nedtill men man bör akta sig för att en total föryngringsbeskärning ner till marken. Den svarar då mycket starkt med en skog av spöliknande skott. Den enda beskärning man behöver göra är att gallra, ta bort de äldsta grenarna för att spara nyare grenar som kommer från marken. Det är svårt att sänka höjden på schersminer men i vissa fall går det att hålla ner en storväxt buske något men man måste då alltid hitta avledande grenar att beskära över.

Inga kommentarer: